Baterie elektrycznych pojazdów
Elektryczne pojazdy są niezwykle drogie, a ich najdroższym elementem są baterie. Samochody i autobusy elektryczne właściwie nie mogłyby się poruszać bez baterii. Dlatego są one kluczowym komponentem ich budowy i funkcjonowania.
Baterie w pojazdach elektrycznych zachowują swoją żywotność na okres blisko 10 lat. Po takim czasie parametry umożliwiające ich prawidłowe użytkowanie znacznie spadają. Poddaje się je recyklingowi w ramach pozyskania: kobaltu, miedzi, litu oraz niklu. Jednak zanim do tego dojdzie te ogromne baterie mogą zostać wykorzystane jako stacjonarne magazyny energii.
Zainstalowanie takiej zużytej baterii z elektrycznego samochodu albo autobusu jest możliwe, jednak niesie ze sobą podstawowy problem. Jest nim rozmiar poszczególnych baterii. Magazyn baterii musiałby być dopasowany do prawie 15 różnorodnych producentów baterii do pojazdów elektrycznych. Biorą tutaj ważny udział również różnorodne składy chemiczne w poszczególnych bateriach.
Jednakże nad problemami górują korzyści. Mianowicie w ruchu drogowym takie magazyny energii czerpiące ze zużytych baterii pojazdów elektrycznych są dwa razy tańsze od zainstalowania w magazynach energii nowych baterii. Być może w przyszłości posłużą jako ładowarki mniejszych pojazdów elektrycznych, np. hulajnóg czy rowerów elektrycznych. Dodać można do tego panele fotowoltaiczne z pobliskich budynków mieszkalnych, które uzupełniałyby braki baterii w magazynie energii, albo/ również turbin wiatrowych. Jeżeli nie miałyby zasilać energią magazynów do pojazdów elektrycznych, to mogą one pozyskiwać energię dla wymontowanych akumulatorów. Szacuje się, że w przeciągu 20-30 lat technologia będzie taniała, a więc zużywane baterie będą coraz mniej opłacalne. Warto się nad nimi jednak zastanowić, okres 20-30 lat jest bardzo długi, a korzyści ze stosowania zużywanych baterii z pojazdów elektrycznych są dość szerokie.